Post best

Thursday 6 December 2012

More on DSLR..

Assalamualaikum...last time ada citer serba sedikit mengenai Digital Single Lens Reflex atau lebih dikenali sebagai DSLR,so hari ni sy akan bercakap lebih detail tentang apa fungsi dan beberapa bahagian yang perlu diketahui dalam penggunaan kamera DSLR ini. Berikut merupakan bahagian-bahagian yang terdapat dalam penggunaan DSLR ini seperti yang tertera di dalam rajah ini.



Kalo ada yang nak tengok betol-betol apa yang terdapat dalam kamera DSLR ni...boleh lah rujuk blog ni maidaribendang.blogspot.com. Blog ni tunjuk kan ape yang berlaku dalam kamera Nikon D5100.

Selain itu,benda yang perlu anda tahu dalam pengendalian kamera DSLR ini ialah Shutter speed.Shutter speed atau boleh dikenali sebagai kelajuan pengatup ialah satu komponen di dalam kamera dimana ianya berfungsi untuk menentukan  jumlah cahaya yang akan masuk di dalam ke sensor atau filem sesebuah camera itu sendiri pada jumlah masa yang tertentu. Kelajuannya dikira dalam millisecond atau milisaat

ini merupakan shutter speed yang sebenar.

Kemudian ialah "Bukaan Aperture"ataupon lebih dikenali sebagai "Aperture Opening."Aperture juga menjalankan fungsi dimana ianya menentukan jumlah cahaya yang akan masuk melalui lens dan terus ke sensor atau filem. Aperture juga mempengaruhi beberapa perkara lain di dalam photography sebagai contoh depth of field atau darjah subjek di dalam focus dan ianya turut mempengaruhi sharpness sesuatu gambar itu sendiri. Aperture dibaca dalam unit “f” contoh nya, f2.8 , f4, f5.6 gitu… Dan aperture mempunyai bacaan yang terbalik dari keadaan fizikal diaSemakin besar bukaan aperture itu, semakin kecil lah nombor dia..


tu diaaaa..aperture opening

 Semakin besar bukaan aperture itusemakin kecil lah nombor dia..



kalo teliti betol2..dalam lens tu..kite akan nampak bukaan aperture tu...

Seterusnya ialah ISO Sensitivity.ISO Sensitivity Ini pula merupakan tahap kesensitifan sensor atau filem anda terhadap cahaya.Standard Antarabangsa untuk mengukur kelajuan negatif filem adalah ISO 5800:1987[1] dari “International Organization for Standardization (ISO)”.Biasanya rating ISO ni bermula dari 50 hingga ke 1600. bergantung pada camera. Ada yang bermula dari 100 atau 200… camera canggih-canggih & mahal-mahal ni ada yang ISO sampai 3200 sampai 6400. ISO ni penting bila nak tangkap gambar waktu malamGelapjadi naikkan ISO kamera.


Kat sini dapat lah kite tengok dan perhatikan dengan jelas bagaimana ISO ni berfungsi..

ok smpai sini sajelah yang dapat sy berikan input tentang kamera DSLR ni...Semoga kita dapat timba ilmu bersama-sama..Hopefully ini dapat membantu anda.=)

Se



No comments:

Post a Comment